Durant l’any 2024, la temàtica dels nostres concerts estarà centrada en la interpretació de les cantates que Bach va escriure el 1724 per celebrar els 300 anys de la seva estrena. Es tracta del segon any en què Bach era a Leipzig i la intensitat amb la qual va compondre el cicle de cantates, amb una obra mestra setmanal, és realment un moment únic en la història de la creació artística.
La nostra intenció és resseguir aquest meravellós itinerari del corpus bachià interpretant les cantates exactament en el moment de l’any per al qual van ser escrites. En aquest cas presentem dues inspirades cantates per a solistes vocals escrites el maig de 1724.
Solistes Salvat Beca Bach
Maine Takeda, soprano
Matthias Dähling, contratenor
Marc Garcia, tenor
Charlie Baigent, baix
Bachcelona Consort
Katy Elkin, oboè
David Gutiérrez, traverso
Clara Creus, traverso
Alba Roca, violí
Cristina Altemir, violí
Núria Pujolràs, viola
Hanna Freienstein, cello
Daniel Tarrida, orgue
Cantata BWV 166 Wo gehest du hin?
Cantata BWV 184 Erwünschtes FreudenlichtProposta interdisciplinària de la companyia portuguesa Sete Lágrimas on conflueixen tres realitats artístiques diferenciades des del punt de vista geogràfic i cultural però que van aparèixer en un mateix moment cronològic: la música (amb les suites de cello de Bach), la poesia (amb la recitació de poemes portuguesos del segle xviii) i la dansa africana kuduru, d’Angola.
Sete Lágrimas
Filipe Faria i Sérgio Peixoto, directors
Fábio Januário, ballarí
Filipe Faria, veu i percussió
Sérgio Peixoto, veu
Pedro Castro, flauta de bec i oboè barroc
João Hasselberg, violone
Anacronía és un dels grups joves amb més projecció en l’àmbit de la música antiga. La formació ha estat guardonada recentment amb el segell FestClásica i ofereix un programa nou en un espai realment singular del barri de Gràcia.
Juntament amb la soprano Rita Morais, solista guanyadora de la Salvat Beca Bach, el conjunt murcià ens apropa a la família Bach amb una mirada àmplia i sense prejudicis, començant per la preciosa cantata BWV 82, en la versió de soprano i traverso, fins a arribar al vital classicisme de Carl Philipp Emanuel i Johann Christian Bach.
Rita Morais, soprano
David Gutiérrez Aguilar, traverso
Sara Balasch Lozano, violí
María Gil Pérez, violí
Luis Manuel Vicente Beltrán, viola
Marc de la Linde Bonal, viola de gamba
Marina López Manzanera, clavicèmbal
Johann Christian Bach (1735-1782)
Quartet per a flauta en do major WB 58
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Der Frühling (Freude, du Lust der Götter) Wq. 237
(Textos de Christoph Martin Wieland)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantata Ich habe genug BWV 82a
Carl Philipp Emanuel Bach (1714 - 1788)
Divertimento en Sol Major H.642
Seguim amb el recorregut de les cantates de Bach escrites durant l’any 1724, aquest cop interpretades per joves solistes recentment guardonats per la Fundació Salvat. En aquest cas es tracta de les cantates BWV 107 i 113, obres de gran expressivitat, totes dues escrites durant l’estiu de 1724 a Leipzig. Per a aquest concert podrem comptar excepcionalment amb un clavecí de l'època de Bach, construït pel prestigiós lutier Christian Zell i un dels pocs exemplars que se’n conserven a tot el món.
Solistes Salvat Beca Bach
Maine Takeda, soprano
Matthias Dähling, contratenor
Marc Garcia, tenor
Charlie Baigent, baix
Bachcelona Consort
Katy Elkin, oboè
Dani Ramírez, oboè
David Gutiérrez, traverso
Clara Creus, traverso
Ignacio Ramal, violí
Cristina Altemir, violí
Núria Pujolràs, viola
Clara Pouvreau, cello
Cantata BWV 107 Was willst du dich betrüben
Cantata BWV 113 Herr Jesu Christ, du höchstes Gut
El Quartet Equilibrium va ser fundat per quatre músics amb una llarga trajectòria en interpretacions amb criteris històrics que havien format part dels conjunts més rellevants d’aquest corrent tant a la seva Polònia natal com a l’estranger. Van iniciar aquesta formació per explorar junts la música de cambra dels segles xviii i xix i col·laboren activament amb musicòlegs per tal de poder reflectir les pràctiques interpretatives de cada època. Continuant amb la temàtica del Festival d’enguany, ens presenten un diàleg de Bach amb Mendelssohn que també ens permetrà descobrir dos compositors romàntics polonesos.
Sulamita Ślubowska, violí
Małgorzata Malke, violí
Anna Nowak-Pokrzywińska, viola
Tomasz Pokrzywiński, cello
S. Bach
A. Mozart
Elsner
Mendelssohn
Kurpiński
Fantasy for string quartet C major
Per finalitzar aquesta edició del Festival Bachcelona, proposem un concert de caràcter eclèctic que compta amb la participació del jove i reconegut artista Bruno Delgado, que planteja un treball interdisciplinari partint dels mitjans cinematogràfics.
En aquest cas es tracta d’un projecte elaborat conjuntament amb la Quincena Musical de Donostia que també es presentarà el 5 d’agost a Sant Sebastià, concretament al claustre de San Telmo. A més, aquest concert de clausura compta de nou amb diversos solistes guanyadors de la Salvat Beca Bach i un Bachcelona Consort liderat per la violinista Farran Sylvan James.
Solistes Salvat Beca Bach
Maëlys Robinne, soprano
Eulàlia Fantova, alto
Matthew Thomson, tenor
Noé Chapolard, baix (finalista SBB 2024)
Bachcelona Consort
Farran Sylvan James, violí
Alba Roca, violí
Mau Ziemkiewicz, viola
Guillermo Turina, violoncel
Daniel Tarrida, clavecí
Sovint trobem passatges de gran virtuosisme instrumental en les cantates de Bach. Per exemple, a l’agost i el setembre de 1724 va escriure diverses cantates de manera consecutiva en què el paper de la flauta és molt destacable i de gran dificultat. La principal hipòtesi és que el famós flautista francès Pierre-Gabriel Buffardin era de visita a Leipzig en aquell moment i Bach va decidir aprofitar aquesta circumstància per dedicar-li diverses cantates.
Aquest concert compta amb la col·laboració del Korkyra Baroque Festival (Croàcia), on també presentem el mateix programa, i podrem escoltar-hi les cantates BWV 78 Jesu, der du meine Seele i BWV 99 Was Gott tut, das ist wohlgetan, dues obres precioses escrites el setembre de 1724, només amb una setmana de diferència.
Solistes Salvat Beca Bach
Maine Takeda, soprano
Matthias Dähling, contratenor
Marc Garcia, tenor
Charlie Baigent, baix
Bachcelona Consort
Katy Elkin, oboè
Dani Ramírez, oboè
David Gutiérrez, traverso
Ignacio Ramal, violí
Cristina Altemir, violí
Clara Pouvreau, cello
Daniel Tarrida, clavecí
Programa elaborat conjuntament amb el Festival Idanha-a-Nova (Portugal) i el Festival de Música Española de Cádiz que inclourà dues cantates de Bach (BWV 116 i 200) i, alhora, un diàleg amb la música de Francesc Valls, contemporani del compositor de Leipzig i màxim exponent del barroc a la Barcelona del segle xviii. Concretament oferirem una selecció de la seva Missa Regalis, estrenada el 1740 i dedicada al rei de Portugal.
Solistes Salvat Beca Bach
Maëlys Robinne, soprano
Eulàlia Fantova, alto
Ferran Mitjans, tenor
Oriol Mallart, baix
Bachcelona Consort
Katy Elkin, oboè
Ignacio Ramal, violí
Cristina Altemir, violí
Núria Pujolràs, viola
Guillermo Turina, cello
Per finalitzar l’any, presentem dues cantates de Bach específicament nadalenques (BWV 122 i 133), escrites també el 1724, al mes de desembre. En aquestes dates, habitualment podem escoltar l’Oratori de Nadal, però en aquest cas podrem descobrir dues obres genials que també expressen l’esperança, l’alegria i la redempció que suposa l’arribada del Messies.
Solistes Salvat Beca Bach
Maëlys Robinne, soprano
Eulàlia Fantova, alto
Matthew Thomson, tenor
Vincent de Soomer, baix
Bachcelona Consort
Katy Elkin, oboè
Daniel Ramírez, oboè
Ignacio Ramal, violí
Núria Pujolràs, viola
Clara Pouvreau, cello
Daniel Tarrida, clavecí